Opgemaakt op zaterdag 1 april 2023 te Amersfoort

ARTIKEL 1 – DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder;
Ondernemer: Jerry van Vliet als eigenaar van “een TUIN van Jerry” en derden die namens hem of voor zijn rekening optreden en de navolgende genoemde werkzaamheden aanbiedt en uitvoert.
Werkzaamheden: Het voorbereiden en uitvoeren van werkzaamheden voor- of in samenhang met de aanleg en/of onderhoud van tuinen, buitenruimtes en dergelijke.
Het leveren van benodigde levende of dode materialen voor genoemde werkzaamheden. Het geven van adviezen, het opstellen van plannen en/of begrotingen ten behoeve van de uitvoering van al deze werkzaamheden.
Levende materialen: Artikelen en producten welke verzorging en onderhoud nodig hebben om in leven te blijven, te groeien en/of om tot ontwikkeling te komen; Naast bv plantgoed, vallen ook zand, grond, teelaarde en compost onder genoemde.
Dode materialen: Alle overige producten en materialen die binnen het vakgebied van de ondernemer vallen.
Consument: Iedere natuurlijke- of rechtspersoon persoon die handelt voor doeleinden die een overeenkomst aangaat met ondernemer.
ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod dat de ondernemer doet en op alle overeenkomsten die tussen ondernemer en consument worden gesloten.
- Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig, indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
- Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
ARTIKEL 3 – HET AANBOD
- Voordat een aanbod wordt uitgebracht, heeft de ondernemer de plicht zich op de hoogte te stellen van alle met de uitvoering van het werk verband houdende relevante informatie en heeft de consument de plicht ondernemer deze informatie te verstrekken. Daarnaast maakt de ondernemer aan de consument vooraf de kosten gemoeid met het aanbod en de ontwerpkosten bekend.
- De ondernemer brengt het aanbod bij voorkeur schriftelijk dan wel elektronisch uit.
- De ondernemer voorziet het aanbod van een dagtekening. Het aanbod is onherroepelijk gedurende 14 dagen na de dagtekening, tenzij uit het aanbod anders blijkt.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de te leveren goederen en/of te verrichten werkzaamheden, op basis van de in het eerste lid door de consument aan de ondernemer verstrekte informatie. Deze omschrijving moet voldoende gedetailleerd zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken.
- Het aanbod vermeldt wanneer de ondernemer met de werkzaamheden begint, alsmede een zo specifiek mogelijke indicatie van het moment van oplevering.
- Het aanbod geeft inzicht in de prijs van de materialen en in de prijsvormingmethode die de ondernemer voor de uit te voeren werkzaamheden hanteert: aanneemsom of regie.
a. Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen partijen een vast bedrag overeen waarvoor de ondernemer de werkzaamheden verricht, inclusief btw.
b. Bij de prijsvormingmethode regie doet de ondernemer een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren inclusief btw (o.a. uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). De ondernemer kan op verzoek van de consument een indicatie geven van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemenvan een richtprijs.
Onder uurtarief wordt verstaan: de vergoeding voor het verrichten van werkzaamheden gedurende de tijd van één uur door één persoon, inclusief btw. De ondernemer brengt aan de consument het totaal aantal uren in rekening dat de ondernemer voor de consument werkzaam is geweest, met inbegrip van de tijd voor verplaatsing naar en van het werk. - Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod dan is de ondernemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij dit uitdrukkelijk door de ondernemer is aangegeven.
- Een samengestelde prijsopgave verplicht de ondernemer niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
- Het aanbod vermeldt de wijze van betaling en de betalingsvoorwaarden.
- Het aanbod gaat − schriftelijk dan wel elektronisch − vergezeld van een exemplaar van deze Algemene Voorwaarden.
- Indien schriftelijk dan wel elektronisch overeengekomen, vergoedt de consument de vooraf aan hem bekendgemaakte voorbereidings-, ontwerp- en/of tekenkosten aan de ondernemer in geval de consument de ondernemer wel had uitgenodigd tot het doen van tekenwerk, maar hem uiteindelijk geen opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden en/of levering van zaken.
ARTIKEL 4 – DE OVEREENKOMST
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de opdrachtgever. Deze aanvaarding geschiedt bij voorkeur schriftelijk. In geval van elektronische opdrachtverlening stuurt de ondernemer onverwijld een elektronische bevestiging aan de opdrachtgever.
- Na wijzigingen in de offerte brengt de ondernemer op korte termijn een nieuwe offerte uit.
- De aanvaarding van het aanbod wordt geacht ongewijzigd te zijn gedaan, indien en op het moment dat de consument er mee instemt, dan wel duidelijk toelaat dat met uitvoering van de werkzaamheden wordt begonnen.
- Kennelijke fouten of vergissingen in prospectussen, folders en/of publicaties, afbeeldingen, tekeningen, offertes, opdrachtbevestigingen en vermelde gegevens binden de ondernemer niet.
- De opdrachtgever is verplicht om voor de aanvang van eventuele graafwerkzaamheden zich te informeren omtrent de aanwezigheid van bekabeling en leidingen (KLIC-melding/Kadaster). De opdrachtgever is verplicht alle bij hem bekende informatie daaromtrent aan de ondernemer te verstrekken.
- De ondernemer is, behoudens het daartoe bepaalde in de wet, niet aansprakelijk voor schade aan bekabeling, leidingen of andere aan het oog onttrokken ondergrondse werken en constructies, noch voor de mogelijke gevolgen van die schade.
ARTIKEL 5 – UITVOERING VAN DE OVEREENKOMST
- de ondernemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en vakkundig uitvoeren.
- Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft de ondernemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens en middelen, waarvan de ondernemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de ondernemer worden verstrekt.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de ondernemer verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
- De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat de ondernemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor de ondernemer kenbaar behoorde te zijn.
- Indien door de ondernemer of door de ondernemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten. Tenminste met de mogelijkheid tot gebruik van; stroom, stromend water en toilet.
- Opdrachtgever dient er voor te zorgen dat te verrichten werkzaamheden, welke niet tot de met de ondernemer overeengekomen werkzaamheden behoren, maar zich wel in het werkveld van de opdracht bevinden, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
- Opdrachtgever vrijwaart de ondernemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
- Opdrachtgever zorgt ervoor dat de ondernemer tijdig over alle goederen beschikt waarvan in de overeenkomst duidelijk is bepaald dat die door of namens opdrachtgever ter beschikking zullen worden gesteld. Opdrachtgever is verantwoordelijk indien deze goederen niet deugdelijk of ongeschikt zijn.
- De opdrachtgever stelt tijdig, de voor de werkzaamheden benodigde, goedkeuringen en vergunningen de ondernemer beschikbaar.
Indien de opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens en middelen niet tijdig aan de ondernemer zijn verstrekt, danwel op andere wijze in gebreke is gebleven heeft de ondernemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten. De uit de vertraging voortvloeiende kosten danwel extra kosten/derving worden volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te gebracht.
ARTIKEL 6 – WIJZIGING VAN DE OVEREENKOMST
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. de ondernemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
- Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal de ondernemer de opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
- Indien een vast honorarium is overeengekomen zal de ondernemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
- In afwijking van lid 3 zal de ondernemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan de ondernemer kunnen worden toegerekend.
- De ondernemer is gerechtigd om pas uitvoering te geven nadat opdrachtgever akkoord is gegaan met de aangepaste prijs en andere voorwaarden, daaronder begrepen het te bepalen tijdstip waarop uitvoering aan de werkzaamheden gegeven zal worden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert evenmin een tekortkoming de ondernemer op en biedt voor de opdrachtgever geen grond om de overeenkomst te ontbinden.
- Zonder daarmee in gebreke te komen, kan de ondernemer een verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien nakoming van de gewijzigde overeenkomst in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
- Overeenkomsten die strekken tot meerwerk, vinden behoudens het bepaalde in de overige leden van dit artikel, plaats in overleg en worden zoveel mogelijk schriftelijk vastgelegd.
ARTIKEL 7 – DUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
- Een voor bepaalde tijd gesloten overeenkomst tussen ondernemer en consument heeft een duur van maximaal één jaar. De consument kan deze overeenkomst niet tussentijds opzeggen, tenzij voortzetting van de overeenkomst in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. In geval van stilzwijgende verlenging van een overeenkomst, die (daardoor) een totale duur heeft van meer dan één jaar, kan de consument de overeenkomst, nadat die één jaar geduurd heeft, opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. De consument kan een overeenkomst met een duur van meer dan één jaar of een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan, na het eerste jaar te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
- Overeenkomsten tot het verrichten van onderhoud worden tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, aangegaan voor onbepaalde tijd. De consument kan de overeenkomst na ommekomst van het eerste jaar opzeggen – bij voorkeur schriftelijk – met inachtneming van een opzegtermijn van minimaal één maand, waarna de ondernemer de opzegging schriftelijk zal bevestigen.
ARTIKEL 8 – DE PRIJS EN DE PRIJSWIJZIGINGEN
- Alle bedragen en prijzen, genoemd in offertes en overeenkomsten, zijn inclusief btw. De ondernemer mag tussentijdse prijswijzigingen die uit de wet voortvloeien doorberekenen aan de consument. De ondernemer mag andere prijsstijging van kostprijsbepalende factoren, die zijn ontstaan na het tot stand komen van de overeenkomst, doch voor de oplevering, aan de consument doorberekenen. Indien de ondernemer dit doet binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst, heeft de consument het recht de overeenkomst te ontbinden. De ondernemer kan (verdere) uitvoering van de overeenkomst opschorten tot het moment waarop de consument aan de ondernemer laat weten of hij de prijsverhoging accepteert. Ontbinding van de overeenkomst op deze wijze geeft geen der partijen het recht op schadeloosstelling. Reeds uitgevoerd werk zal worden afgerekend tegen de oorspronkelijk overeengekomen prijs.
- Wijzigingen in de overeenkomst worden, wanneer daaruit een hogere prijs zou volgen, als meerwerk beschouwd en voor zover daaruit een lagere prijs zou volgen, als minderwerk.
- Meer- en minderwerk moeten, onverminderd de verplichting tot betaling van de hoofdsom, van tevoren schriftelijk dan wel elektronisch worden vastgelegd. De ondernemer voert deze werkzaamheden pas na akkoord van de consument uit.
- In geval van door de consument gewenste toevoegingen of veranderingen in het overeengekomen werk kan de ondernemer slechts dan een verhoging van de prijs vorderen, wanneer hij de consument tijdig heeft gewezen op de noodzaak van een daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de consument die noodzaak uit zichzelf had moeten begrijpen.
ARTIKEL 9 – DE OPLEVERING
Onder oplevering van aangenomen werkzaamheden wordt verstaan de feitelijke oplevering aan de consument. De werkzaamheden zijn opgeleverd wanneer de ondernemer, na de uitvoering van de werkzaamheden, schriftelijk aan de consument heeft meegedeeld dat de werkzaamheden geheel zijn uitgevoerd. Verder zijn de werkzaamheden opgeleverd wanneer de consument het werk (opnieuw) in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
ARTIKEL 10 – CONFORMITEIT
- De ondernemer staat in voor kwaliteit en soortechtheid van de door hem geleverde levende materialen, overeenkomstig de omschrijving in de offerte. De ondernemer ziet zo zorgvuldig mogelijk toe op een kwalitatief goede samenstelling van te leveren zand, grond, teelaarde, compost, funderings- en/of verhardingsmateriaal. Dit alles met inachtneming van wettelijke bepalingen die hieraan gesteld zijn en afgestemd op de bestemming respectievelijk het gebruiksdoel.
- De ondernemer staat in voor de hergroei gedurende het eerstvolgende groeiseizoen van geleverde en door hem verwerkte levende materialen, mits de verzorging aan hem is opgedragen, tenzij sprake is van aan de ondernemer niet toerekenbare omstandigheden, inclusief, maar niet beperkt tot overmacht. Tot de in de vorige zin genoemde omstandigheden behoren onder meer uitzonderlijke weers en/of terreinomstandigheden.
- Bij uitzonderlijke weers- en/of terreinomstandigheden, dan wel bij overmacht vergoedt de ondernemer de uitval van levende materialen tot maximaal 10% van de prijs van die levende materialen, alsmede maximaal 10% van de beplantingskosten van het geleverde relevante levende materiaal.
- De ondernemer staat niet in voor gebreken die na de oplevering van de goederen zijn ontstaan als gevolg van ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid aan de kant van de consument, waaronder gebrek aan voldoende onderhoud, of die het gevolg zijn van veranderingen die de consument of derden aan het geleverde hebben aangebracht. Evenmin staat de ondernemer in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van deze gebreken.
ARTIKEL 11 – RISICOOVERGANG
Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die onderdeel of benodigd zijn ten dienste aan de overeenkomst, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd danwel in bewaring worden gesteld en daarmee in de macht van opdrachtgever of een door opdrachtgever aan te wijzen derde worden gebracht.
ARTIKEL 12 – OPSCHORTING
- In geval van overmacht kunnen de leverings- en andere verplichtingen van de ondernemer worden opgeschort. Indien deze periode, waarin de ondernemer door overmacht zijn verplichtingen niet kan nakomen, langer duurt dan 90 dagen, kan de consument de overeenkomst ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. Indien bij het intreden van de overmacht de ondernemer al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kon voldoen, mag hij het reeds geleverde afzonderlijk aan de consument factureren. De consument is in dat geval gehouden deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijk contract zou betreffen. De ondernemer is in geval van een overmachtssituatie (een niet-toerekenbare tekortkoming), welke van zijn zijde of die van de consument opkomt en die langer dan 90 dagen voortduurt, bevoegd de overeenkomst te ontbinden, voor zover nakoming na die periode in redelijkheid niet van hem gevergd kan worden.
- Onder overmacht bij de consument wordt niet verstaan de omstandigheid dat de ondernemer de werkzaamheden niet conform de overeenkomst kan uitvoeren omdat andere en/of voorbereidende werkzaamheden bij de consument niet of niet tijdig zijn uitgevoerd.
- Indien naar het oordeel van de ondernemer de uitvoering van werkzaamheden, ten gevolge van weers- of tijdelijke terreinomstandigheden niet tijdig kan geschieden, heeft hij het recht, zonder dat dit de consument recht geeft op vergoeding van schade, de werkzaamheden op te schorten zolang die omstandigheden voortduren. Hierbij heeft de ondernemer het recht de aanplant, nadat de omstandigheden zoals hiervoor bedoeld zijn geëindigd, verder uit te stellen, indien dit naar zijn oordeel in het kader van het aanslaan of de hergroei van levend materiaal noodzakelijk is.
- Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de ondernemer tijdelijk, ten hoogste 90 dagen, niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd neemt de ondernemer onmiddellijk contact op met de consument met als doel een regeling te treffen voor vervangende uitvoering.
- De ondernemer mag de nakoming van de overeenkomst voor onbepaalde tijd opschorten in geval de consument in staat van faillissement is verklaard, wanneer de wettelijke schuldsaneringsregeling van toepassing is verklaard, alsmede in geval de consument een aanvraag tot surseance van betaling heeft ingediend.
ARTIKEL 13 – ONTBINDING
- de ondernemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
-Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt.
-Na het sluiten van de overeenkomst de ondernemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. - Voorts is de ondernemer bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
- Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van de ondernemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien de ondernemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
- de ondernemerbehoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
ARTIKEL 14 – AFSPRAKEN DOOR PERSONEEL
Afspraken of overeenkomsten met medewerkers van de ondernemer binden deze laatste niet, tenzij de ondernemer deze schriftelijk dan wel elektronisch heeft bevestigd.
ARTIKEL 15 – DE BETALING
- Alle werkzaamheden die de ondernemer uitvoert, worden – voor zover deze geen onderdeel vormen van een overeengekomen aanneemsom en derhalve in de prijs daarvan zijn begrepen – aan de consument in rekening gebracht, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 leden 2 en 3 van deze algemene voorwaarden en onverminderd de verschuldigde vergoeding voor vervoer, verwerken en/of aanbrengen.
- Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, geschiedt de betaling in Euro’s.
- De consument moet de factuur betalen binnen 14 dagen nadat hij de factuur heeft ontvangen, tenzij anders is overeengekomen.
- Als betaling in termijnen is overeengekomen moet de consument betalen volgens de termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld.
- De betaling moet plaatsvinden op de wijze zoals opgenomen in het aanbod. Personeelsleden van de ondernemer zijn niet bevoegd betalingen in ontvangst te nemen, tenzij zij hier uitdrukkelijk en schriftelijk toe worden gemachtigd.
- In geval van contante betalingen door de consument verstrekt de ondernemer ten allen tijde een kwitantie inclusief BTW.
- Bij koop mag de ondernemer de consument tot vooruitbetaling van ten hoogste 50 procent van de prijs verplichten.
- Uitzondering op lid 7 wanneer de materiaalkosten en de inhuur van derden tesamen 50 procent van de aanneemsom overschrijden. Dan zal de vooruitbetaling hierop worden aangepast. Deze kostenposten vallen ten alle tijde 100 procent in de risicodekking van de ondernemer.
ARTIKEL 16 – NIET-TIJDIGE BETALING
- De consument is in verzuim vanaf het verstrijken van de betalingsdatum. Na verstrijken van de betalingsdatum stuurt de ondernemer de consument een kosteloze betalingsherinnering, waarin hij de consument een nieuwe betaaltermijn stelt van tenminste 14 dagen na ontvangst van de herinnering.
- Als de consument na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet heeft betaald, mag de ondernemer rente in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingsdatum. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
- Bij niet-tijdige betaling mag de ondernemer de nakoming van de overeenkomst voor onbepaalde tijd opschorten.
- Alle kosten, die voortvloeien uit geen of niet-tijdige betaling en die op grond van de geldende wetgeving op de consument verhaald kunnen worden, komen ten laste van de consument.
- de ondernemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan.
- In geval van wettelijke schuldsanering, liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de vorderingen en goederen geleverd onder eigendomsvoorbehoud per direct opeisbaar door de ondernemer op opdrachtgever.
- Eventuele bezwaren tegen een factuur van de ondernemer dienen door opdrachtgever binnen 7 dagen na factuurdatum aan de ondernemer schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
- Bezwaren over de hoogte of inhoud van de factuur, alsmede klachten over het geleverde, schorten de betalingsverplichting niet op.
ARTIKEL 17 – EIGENDOMSVOORBEHOUD EN -OVERDRACHT
- Alle geleverde zaken voor zover die op grond van wettelijke regelingen van eigendomsverkrijging niet in eigendom zijn gaan toebehoren aan de consument, blijven eigendom van de ondernemer, zolang de consument deze niet, dan wel niet geheel heeft betaald.
- Voor zover het eigendomsvoorbehoud van de ondernemer op de geleverde zaken door natrekking of zaaksvorming tenietgaat, verstrekt de consument een bezitloos (stil) pandrecht op de natrekkende zaak, respectievelijk de gevormde zaak aan de ondernemer. Dit pandrecht strekt tot zekerheid van al hetgeen de consument, uit welke hoofde dan ook, aan de ondernemer verschuldigd is en zal worden. Indien het geleverde een onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van een registergoed kan het recht van hypotheek worden gevestigd. De consument is verplicht alle medewerking te verlenen, die nodig is om het hypotheekrecht op eerste verzoek van de ondernemer te (doen) vestigen.
- Opdrachtgever is niet bevoegd de onder eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
- Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dient opdrachtgever de ondernemer per direct op de hoogte te stellen.
- Opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings- en waterschade, diefstal en molest.
- Voor het geval dat de ondernemer het eigendomsrecht wil uitoefenen, geeft opdrachtgever onvoorwaardelijk en niet herroepbare toestemming aan de ondernemer of door deze aan te wijzen derden, een vrije en veilige toegang tot de eigendommen van de ondernemer om deze terug te vorderen.
ARTIKEL 18 – RETENTIERECHT
- Indien de ondernemer goederen van opdrachtgever onder zich heeft, is de ondernemer gerechtigd die goederen onder zich te houden tot voldoening van alle kosten die de ondernemer ingevolge uitvoering van opdrachten van diezelfde opdrachtgever te vorderen heeft, onverschillig of deze opdrachten betrekking hebben op voormelde of andere goederen van opdrachtgever.
- Het recht tot retentie heeft de ondernemer ook in geval opdrachtgever in staat van faillissement komt te verkeren, bij overlijden van opdrachtgever danwel in geval opdrachtgever onder curatele wordt gesteld.
ARTIKEL 19 – INTELLECTUEEL EIGENDOM EN AUTEURSRECHT
- Het is de opdrachtgever verboden materiaal van de ondernemer waarop intellectuele eigendomsrechten berusten op enigerlei wijze te verveelvoudigen, openbaar te maken, te exploiteren of ten toon te stellen zonder toestemming van de ondernemer.
- Ontwerpen, tekeningen en schetsen blijven eigendom van de ondernemer en kunnen en mogen pas door opdrachtgever worden gebruikt (in oorspronkelijke dan wel aangepaste vorm) als hiervoor een overeengekomen vergoeding voor is betaald.
- Aan de opdrachtgever is het zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende, niet toegestaan het betreffende ontwerp (in oorspronkelijke dan wel aangepaste vorm) zelf uit te voeren of te doen uitvoeren. Ontwerp- en kantoorkosten zullen door de ondernemer aan de opdrachtgever in rekening worden gebracht.
ARTIKEL 20 – CONTRACTBEËINDIGING
Bij het overlijden van de ondernemer, dan wel bij liquidatie of ontbinding van de onderneming van de ondernemer, vóór de voltooiing van de werkzaamheden, zijn diens rechtverkrijgenden onder algemene of bijzondere titel niet verplicht dit werk te voltooien, ook al wordt de onderneming op enigerlei wijze voortgezet. In dat geval moet de consument aan de rechtverkrijgenden betalen de aanneemsom, verminderd met een redelijk bedrag voor het niet-afgewerkte gedeelte van de werkzaamheden, dan wel bij regiewerk het tot het ogenblik van overlijden van de ondernemer, dan wel bij liquidatie of ontbinding van de onderneming van de ondernemer, verschuldigde berekend overeenkomstig deze algemene voorwaarden.
ARTIKEL 21 – AANSPRAKELIJKHEID
- De ondernemer is aansprakelijk voor de schade welke tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan gebouw en inventaris, personen of eigendommen van personen wordt toegebracht en die te wijten is aan een toerekenbare tekortkoming van de ondernemer, zijn personeel of zijn eventuele onderaannemers.
- Op de consument rust de plicht om binnen redelijke grenzen al die maatregelen te treffen die de schade (hadden) kunnen voorkomen of beperken.
- De ondernemer is met inachtneming van het in dit artikel bepaalde aansprakelijk voor schade ontstaan door/bij uitvoering van de overeenkomst. De schade wordt tot maximaal €1.000.000,- per gebeurtenis vergoed, onverminderd de wettelijke aansprakelijkheid. Indien de consument een hoger maximum aan aansprakelijkheid wenst overeen te komen dient de consument dit voor het sluiten van de overeenkomst kenbaar te maken.
- De consument vrijwaart de ondernemer voor aanspraken van derden jegens de ondernemer indien de ondernemer schade veroorzaakt doordat door de consument of door derden die de consument daartoe heeft aangewezen onvoldoende of onvolledige informatie is verstrekt welke, indien deze informatie wel bij de ondernemer bekend was geweest, tot voorkoming of beperking van de schade had kunnen leiden.
- De ondernemer is niet aansprakelijk indien de schade is te wijten aan opzet/schuld/verwijtbaar handelen, dan wel onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van of namens de consument.
a. Materiele schade wordt voor 100 procent nieuwwaarde vervangen, inclusief alle bijkomende kosten.
b. Vervolgkosten voortvloeiende uit deze schade, zoals uitstel of opschorting van werkzaamheden, zijn verhaalbaar en niet voor de verantwoording van de ondernemer. - De consument is tegenover de ondernemer aansprakelijk voor schade die door een aan de consument toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
- De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit verzakking van bodem/ grond of teelaarde, indien deze verzakking geen verband houdt met het aanbrengen, de bewerking of verwerking van de grond, bodem of teelaarde.
- De ondernemer is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade voortvloeiende uit het voorafgaand aan de oplevering in gebruik nemen van een gedeelte van het werk of het gehele werk.
ARTIKEL 22 – KLACHTEN
- De consument is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende diensten zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de consument te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Bij constatering van gebreken of tekortkomingen aan de geleverde zaken, dient de consument in overleg te treden met de ondernemer alvorens de geleverde zaken worden verwerkt of geplaatst. De bewijslast ten aanzien van de geconstateerde gebreken of tekortkomingen ligt bij de consument.
- De consument moet een klacht over een gebrekkig(e) product en/of dienst, zo volledig en duidelijk mogelijk omschreven, indienen bij de ondernemer, binnen bekwame tijd nadat de consument het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Voor producten geldt dat een klacht binnen twee maanden in elk geval binnen bekwame tijd is. Bij de levering van producten zullen ondernemer en consument, indien mogelijk, de producten zo snel mogelijk na aflevering inspecteren en eventuele zichtbare gebreken aantekenen op het ontvangstbewijs, hetgeen overigens geen afbreuk doet aan de rechten die de consument op grond van de eerste zin van dit artikellid heeft.
- De ondernemer reageert binnen twee weken inhoudelijk op de klacht. Als een inhoudelijke reactie nog niet mogelijk is, laat de ondernemer dit binnen twee weken aan de consument weten, en geeft hij een termijn aan, waarbinnen de consument wel een inhoudelijk antwoord kan verwachten. De ondernemer heeft het recht om binnen vier weken na indiening van de klacht, de klacht door een onafhankelijke derde te laten onderzoeken. De consument verleent in dat geval zijn medewerking.
- Klachten betreffende de uitvoering van de werkzaamheden of de levering van de zaken ontslaan de consument niet om de normale zorg in acht te nemen die van hem mag worden verwacht na beëindiging van uitvoering van de werkzaamheden of levering van materialen.
Het niet nakomen van deze zorgplicht kan er toe leiden dat de consument zijn rechten ter zake verliest. - Geen klachten zijn mogelijk ten aanzien van verkleuringen en onderlinge kleurafwijkingen van de toegepaste materialen.
- Indien een klacht gegrond is zal de ondernemer alles doen hetgeen in alle billijkheid van de ondernemer mag worden verwacht om de klacht te verhelpen, danwel anderzijds een passende oplossing aan te bieden.
- Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de daardoor ontstane kosten voor rekening van de consument.
- Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
- Geschillen worden beslecht voor Rechtbank Midden-Nederland, locatie Amersfoort.
- Nederlands recht is van toepassing.
ARTIKEL 23 – AFWIJKING
Individuele afwijkingen van de overeenkomst of van deze algemene voorwaarden moeten schriftelijk dan wel elektronisch tussen de ondernemer en de consument worden vastgelegd
ARTIKEL 24 – WIJZIGING
- Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen de ondernemer en een opdrachtgever waarop de ondernemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
- De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met de ondernemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. de ondernemer en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

